مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق) مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)
مبانی نظری و پیشینه  سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل docx
حجم فایل 1478 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 28

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

سرمایه فكری فراهم كننده یك پایگاه منابع جدید است كه از طریق آن سازمان می تواند به رقابت بپردازد. بنتیس معتقد است سرمایه فكری عبارت از تلاش برای استفاده موثر از دانش (محصول نهایی) در مقابل اطلاعات (ماده خام) است. سرمایه فكری اصطلاحی برای تركیب دارایی ناملموس بازار، دارایی فكری، دارایی انسانی و دارایی زیرساختاری است،كه سازمان را برای انجام فعالیت هایش توانمند می سازد.از دیدگاه روس و همكاران  سرمایه فكری شامل همه فرایندها و دارایی هایی است كه معمولا” در ترازنامه نشان داده نمی شود و همچنینی شامل همه دارایی های ناملموسی است (مثل مارك های تجاری، حق ثبت و بهره برداری و نام های تجاری) كه در روش های حسابداری مدرن مورد توجه قرار داده می شوند.به عبارت دیگر، سرمایه فكری عبارت از جمع دانش اعضا سازمان و كاربرد دانش آنهاست.استوارتمعتقد است سرمایه فكری شامل دانش، اطلاعات،دارایی فكری و تجربه است- كه میتواند برای ایجاد ثروت آفرینی مورد استفاده واقع شود. سرمایه فكری عبارت از توانایی ذهنی جمعی یا دانش كلیدی به صورت یك مجموعه است.به طور کلی با بررسی های انجام شده بر روی تعاریف مختلف سرمایه فکری از سال 1987. تا کنون برخی از آن ها به صورت منتخب در جدول 2-1- ذکر شده است .

 

 

 

 

 

 

جدول2-1- تعاریف سرمایه فکری(علوی و قریشی،1386)

نویسندگان تاریخ                                            تعاریف
ایتامی 1987 دارایی های نامشهود مانند دارایی مبتنی بر اطلاعات که شامل فناوری . اعتماد مشتری . تصویر سازمانی حاصل از علائم تجاری . فرهنگ سازمانی و مهارت های مدیریتی می باشند .
هال 1989 سرمایه فکری شامل حقوق مالکیت معنوی مانند حق امتیاز علائم تجاری طرح های ثبت شده حق مالکیت معنوی. شهرت . شبکه های فردی و سازمانی . دانش تخصص و مهارت های کارکنان است .
هال 1993

1992

سرمایه فکری شامل دارایی های مانند حقوق مالکیت معنوی و شهرت و مهارت ها  یا مزیت هایی مانند دانش چگونگی و فرهنگ سازمانی است .
کلین و پروساک 1994 هر عنصر فکری که بتوان آن را فرموله و گرد آوری کرد و بتوان از آن برای ایجاد دارایی با ارزش بیشتر استفاده کرد.
ادوینسون و سولیوان 1996 دانشی که بتوان آن را به یک ارزش تبدیل کرد .
بروکینگ 1996 ترکیبی از 4 جز اصلی دارایی های بازار . دارایی های انسانی . دارایی های مالکیت معنوی و دارایی های زیر ساختی.
اسویبای 1997 سرمایه فکری مربوط به سه دسته از دارایی های نامشهود است . ساختار داخلی . ساختار خارجی . و شایستگی های انسانی.
روس و همکاران 1997 سرمایه فکری ترکیبی از یک بخش فکری مانند سرمایه انسانی و بک بخش غیر فکری مانند سرمایه ساختاری است .
روس و روس 1997 سرمایه فکری مجموع دارایی های پنهان شرکت است که در ترازنامه نشان داده نمی شود لذا هم شامل آن چیزی است که در مغز اعضای سازمان است و هم آن چیزی که پس از خروج افراد در سازمان باقی می ماند .
استوارت 1997 هر عنصر فکری – دانش . اطلاعات . مالکیت معنوی و تجربه – که بتوان از آن برای ایجاد ثروت استفاده کرد .
ادوینسون و مالان 1997 سرمایه فکری مجموعه ای  از سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی شامل تجارت بکار گرفته شده فناوری سازمان روابط با مشتریان و مهارت های حرفه ای است که با ایجاد مزیت رقابتی مو جبات حیات سازمان در بازار را فراهم می سازند
بویسوت 1998 حالت ها و تمایلاتی که در افراد و گروه ها وجود دارد که در صورت برانگیخته شدن قابلیت ایجاد ارزش افزوده را دارند
تیس 1998 منابع خاص سازمانی که کپی برداری از روی آن ها اگر غیر ممکن نباشد بسیار مشکل است .
بنتیس و همکاران 1999 مفهومی است جهت طبقه بندی تمامی منابع نامحسوس سازمان و شناخت ارتباط میان آن ها
سازمان همکاری توسعه  اقتصادی 2000 ارزش اقتصادی است که توسط دو دسته از دارایی های نا محسوس شرکت ایجاد می شود سرمایه سازمانی و سرمایه انسانی
نو نا کا 2000 منابع خاص شرکت که وجود آن ها برای ایجاد ارزش ضروری است .
لیف 2001 دارایی هایی ناملموس منابع غیر فیزیکی ارزش می باشند که توسط نوآوری . طرح های منحصر به فرد سازمان ویا توسط منابع انسانی ایجاد می شوند .
ماروشیوما 2001 مجموعه ای از دارایی های دانشی که با ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان کلیدی این امکان را برای سازمان بوجود می آورد تا جایگاه رقابتی خود را ارتقا دهد این دارایی های شامل دارایی های انسانی . دارایی های رابطه ای . دارایی های فرهنگی و فعالیت ها و امور روزمره . دارایی های فکری و درایی های فیزیکی می باشند .
کاپلان و نورتون 2004 دارایی های نامحسوس شامل سرمایه انسانی مانند مهارت ها . استعداد و دانش . سرمایه اطلاعاتی مانند پایگاه های داده . سیستم های اطلاعاتی و زیر ساخت های فناوری سرمایه سازمانی مانند فرهنگ سبک رهبری و توانایی تسهیم دانش است .
آی ای . اس .بی 2004 دارایی های نامحسوس دارایی های ثابت غیر مالی هستند که از جنس ماده نیستند اما ماهیت آن ها توسط حقوق قانونی و حفاظتی شناسایی و کنترل می شود .

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق سرمایه های فکری (فصل دوم تحقیق)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *